זה תמיד חוזר על עצמו – מטופלים שמגיעים עם כאבים, עם קושי ברור בתפקוד, ולמרות הכול שואלים אותי:
"ד"ר, אני מתאים לקצבת ניידות? או שזה רק לאנשים בכיסא גלגלים?"
וכאן בדיוק מתחילה הבעיה – לא בחוק, לא בתקנות, אלא בפער העצום בין מה שמגיע לאדם – לבין מה שהוא באמת מקבל.
אני, ד"ר אלמוג לוי, מלווה לאורך השנים מטופלים מכל קצוות האוכלוסייה – ספורטאים שנפצעו, קשישים שמאבדים את שיווי המשקל, חולים כרוניים, ואפילו צעירים אחרי שבר פשוט – ובכולם אני רואה את אותה שאלה בעיניים: "למה אף אחד לא הסביר לי על זה קודם?"
- רופא בכיר ביחידת כף רגל וקרסול בבית חולים שמיר
- זמינות גבוהה
- דאגה אמיתית לצרכים של כל מטופל ומטופלת
- בעל ניסיון של שנים באורתופדיה
אז החלטתי לרכז לכם כאן את כל המידע שצריך לדעת על קצבת ניידות – בגובה העיניים, בלי אותיות קטנות, ובעיקר – עם כל מה שיכול לעזור לכם לקבל את מה שמגיע לכם.
מהי קצבת ניידות – ולמה בכלל היא קיימת?
הגוף שלנו לא תמיד משתף פעולה. שברים, דלקות מפרקים, כאבים כרוניים, בעיות גידיות או נוירולוגיות – כל אלו עלולים להפוך את הפעולה הכי פשוטה, כמו הליכה למכולת או ירידה לאוטובוס, למאמץ יומיומי.
וכאן נכנסת לתמונה קצבת הניידות – מנגנון שנועד לאפשר לאנשים עם מגבלות פיזיות לשמור על עצמאות, על תפקוד – ובעיקר: על איכות חיים.
אבל חשוב להבין: הקצבה הזו לא ניתנת לפי "כמה כואב לך", אלא לפי תקנות ברורות של משרד הבריאות, שמתייחסות למגבלות בגפיים התחתונות וליכולת התנועה של האדם. ולכן – גם אם אתם חווים קושי אמיתי, ייתכן שתצטרכו להוכיח אותו בשפה שהוועדות הרפואיות מבינות.
איך קובעים מי זכאי?
הרבה שואלים אותי: "אבל אני עם קביים, ברור שיש לי קושי!" – ואני מסכים.
אבל הזכאות לקצבת ניידות בישראל לא מבוססת רק על מה שרואים בעין – אלא על תקנות שנכתבו על ידי משרד הבריאות, שמחלקות את הליקויים לפי רשימה סגורה.
כלומר – אם יש לכם פגיעה בגיד אחורי בקרסול? אולי.
קיצור גפה של 4 ס"מ? כמעט בטוח שכן.
כאבים כרוניים שאינם מגובים באבחנה אנטומית ברורה? כנראה שלא.
בפועל, מה שקובע זה הדו"ח הרפואי שמוגש לוועדה. לכן אני תמיד אומר למטופלים שלי: "הבדיקה היא לא רק בשבילי – היא גם בשביל המערכת שתצטרך להבין אתכם".
רגע, ומה לגבי נהיגה ורכב?
כאן נכנסת עוד מורכבות שחשוב לדבר עליה:
קצבת ניידות לא ניתנת רק למי שנוהג.
גם אם אתם לא נוהגים, אבל מוסעים על ידי מלווה – ייתכן שמגיעות לכם זכויות.
ובמקרים מסוימים, הקצבה כוללת אפילו הלוואה עומדת לרכישת רכב חדש, פטור ממסים, וגם החזרי תחבורה.
זה חשוב במיוחד כשמדובר באנשים שמתגוררים באזורים מרוחקים, זקוקים לטיפולים רפואיים קבועים או פשוט רוצים לשמר חיי שגרה נורמליים.
אני זוכר מטופל בן 34, אחרי תאונה קשה באגן – שהסתובב חודשים בלי לדעת שמגיע לו פטור ממס רכישה של עשרות אלפי שקלים על רכב חדש. רק אחרי שבירר איתי והגשנו יחד את המסמכים, הוא הצליח לקנות רכב מותאם – ושינה לגמרי את סדר היום שלו.
איך נראית הבדיקה בוועדה הרפואית?
הרבה אנשים חוששים מהוועדה, וזה מובן.
המעמד מרגיש שיפוטי, לפעמים טכני מדי, ולעיתים אפילו לא לגמרי רלוונטי למציאות הרפואית שלהם. אבל האמת היא שכשמגיעים ערוכים היטב, הסיכוי לקבל הכרה – עולה משמעותית.
אני מקפיד להכין עם כל מטופל תיק רפואי שמכיל:
- סיכום רפואי קליני מלא
- בדיקות הדמיה עדכניות – MRI, אולטרסונוגרפיה, צילומי רנטגן
- תיאור תפקודי מדויק – איך הכאב או הפגיעה משפיעים על היום-יום: עלייה במדרגות, עמידה בעבודה, יציאה מהבית לבד
המטרה שלי היא להפוך את הסיפור הרפואי – למסמך משכנע וברור, כזה שגם רופא בוועדה יוכל להבין בלי לפרשן בין השורות.
אלו זכויות כלולות בתוך קצבת ניידות?
וכאן מגיע אחד החלקים שפשוט לא מדברים עליו מספיק:
קצבת ניידות היא לא רק סכום חודשי. היא מכלול שלם של זכויות שיכולות לשנות את חייכם:
- תשלום חודשי קבוע מהביטוח הלאומי
- הלוואה עומדת לרכב – עד מאות אלפי שקלים לרכב מותאם
- פטור מלא ממס רכישה על רכב לנכה
- החזרי תחבורה ציבורית או פרטית
- תו נכה לחניה
- סיוע באביזרי עזר כמו קביים, קלנועיות ואמצעי תמיכה נוספים
הכל תלוי בדרגת הזכאות, באופי הפגיעה – ובדרך שבה הצגתם את מצבכם.
סיכום – אל תתנו לבירוקרטיה לעמוד ביניכם לבין איכות חיים
קצבת ניידות היא לא חסד. היא לא "טובה" שעושים לכם. היא זכות שמוקנית לאנשים עם מגבלה בתנועה – כדי שיוכלו להמשיך לחיות את חייהם בצורה עצמאית, שוויונית ומכובדת.
אבל המערכת דורשת שפה רפואית מדויקת, מסמכים מסודרים והבנה של התהליך.
ופה בדיוק אני נכנס לתמונה.
אני מזמין אתכם לפנות, לשאול, לבדוק – גם אם אתם לא בטוחים.
לפעמים שינוי קטן באופן שבו המצב הרפואי שלכם מוצג – יכול להיות ההבדל בין זכאות מלאה לבין דחייה מיותרת.